Daar sta je dan

Het overkwam me op het podium van de kleine Willem, een prachtig theater in het centrum van Enschede. Wat had moeten beginnen als een knallende presentatie ging de mist in door aansluitproblemen met de projector. En dat voor een publiek van ruim 300 (deels ICT) docenten! Een volle bak dus, op komen draven voor de landelijke mbo docentendag Creatieve Industrie & ICT. Na een swingende opening van een groot aantal prachtig dansende mbo theaterstudenten mocht ik als eerste primaire keynote het spits afbijten met een inspirerend verhaal over ICT trends en het gebruik in het beroepsonderwijs. De verwachtingen waren hoog gespannen:
“In een interactieve presentatie toont Willem vernieuwende voorbeelden uit de praktijk en verkent hij de kansen voor cross-overs tussen de vakgebieden Creatieve Industrie en ICT.”

Maar bij de snelle wisseling van de VGA-kabel ging het dus fout. Op het grote scherm verscheen een ander beeld dan ik op mijn monitor zag en de overgangen liepen niet synchroon bij gebruik van mijn afstandbediening.

En daar sta je dan…
Door de felle toneellampen zie ik de aanwezigen niet, maar hoor ze steeds luider. Er wordt gelachen als ik zeg dat “het anders altijd goed gaat”. Ik voel me steeds kleiner worden in die kleine Willem en zou het liefst via een gat in het toneel willen wegzakken. Gelukkig pak ik toch de draad weer op en het lukt me in het ritme van m’n verhaal te komen. De presentatie wordt uiteindelijk toch interactief op de bedoelde manier door de inzet van TodaysMeet en Formative.

Wanneer ik aangeef veel aan Twitter te hebben en er veel mee te doen hoor ik nog wel een keer: “Die man lult gewoon!” Wat blijkt? Een docent heeft snel mijn naam gezocht op Twitter en is op mijn testaccount terechtgekomen met 31 tweets en 14 volgers. Er staat duidelijk bij: “Dit is mijn testaccount. Je kunt me beter volgen via @trendmatcher”, maar sommige docenten lezen blijkbaar net zo goed als hun leerlingen;-)

Met gemengde gevoelens neem ik de geweldige bos bloemen in ontvangst, want dit was bepaald niet mijn beste optreden. In de auto bedenk ik me opeens dat docenten dit risico dus iedere keer lopen wanneer ze met een les beginnen. Er kan altijd wat fout gaan en je hebt gewoon geen tweede kans om een eerste indruk te maken! Natuurlijk was ik goed voorbereid en hadden we de aansluiting een half uur voor aanvang gecontroleerd en toch…

Ik neem me voor in het vervolg een stuk milder te zijn voor presentatoren waarbij de filmpjes in hun presentatie niet zo soepel lopen. Daarmee was dit voorval voor mij zeker niet het mooiste onderwijsmoment van het afgelopen jaar, maar wel een waarvan ik weer veel geleerd heb!

Nog geen maand later “moet” ik weer naar Enschede. Deze keer als “professor” om een college te verzorgen voor de MuseumJeugdUniversiteit en ik zie er zowaar wat tegenop. Een zaal vol slimme kinderen die alles willen horen over de toekomst, hoe zal dat gaan? Maar al voor ik goed en wel begonnen ben hangen de eerste vingertjes hoog in de lucht. Wat een verschil met die vorige presentatie! De spontaniteit in reageren, de gretigheid om meer te horen, maar ook te vertellen, het geduld, de betrokkenheid en onbevangenheid. Ik geniet met volle teugen. En zo beleef ik mijn mooiste onderwijsmoment van 2015 alsnog in Enschede!


 

Willem Karssenberg, Trendmatcher™ en edublogger. Adviseur bij saMBO-ICT. “Als Trendmatcher leg ik verbanden tussen trends die ik tegenkom op internet en hun mogelijk gebruik in het onderwijs” @Trendmatcher Ik geef al jaren geen les meer, maar toch sta ik nog regelmatig voor de klas om presentaties en workshops te verzorgen voor docenten, directieteams en besturen.

Soms....voel ik me best alleen.
Bijzonder. Dat was mijn jaar in 1 woord. Bijzonder.
RSS