Verkoop is emotie

In augustus 2015 stuiterden nieuwe groepen eerstejaars studenten “Ondernemer Retail” mijn klaslokaal binnen. Beetje zoekend en onwennig keken ze elkaar aan. Ieder in het bezit van een laptop, stapten ze zo onbevangen het nieuwe schooljaar in. “Die laptop en hoe dat werkt; appeltje eitje.”

In de eerste schoolweken bleek al snel dat het met het appeltje en het eitje tegenviel. Ik heb de groepen studenten via praktische doe-opdrachten op ICT gebied mee mogen nemen.
Van een elektronische leeromgeving, MS Word, effectief zoeken, moodboard maken, social media, malware, cloudopslag, website maken, weblog maken, MovieMaker, Audacity naar YouTube.
De studenten heb ik de loop van de tijd met de opdrachten mee zien groeien. Ze werden steeds vaardiger.

Het hele palet aan doe-opdrachten werd afgesloten met “een Meesterproef ICT”. Via een rad van fortuin kreeg elke student een eigen emotie toebedeeld. Als toekomstig ondernemer kreeg elke student de uitdaging om die eigen emotie met behulp van beeld en geluid vorm te geven. Immers verkoop is nauw verbonden met emotie.

Met een set aan zelfgekozen afbeeldingen en mp3 bestanden werd met MovieMaker een video-impressie gemaakt. De video werd op YouTube geplaatst en vervolgens op een eigen weblog geëmbed. De video zou door medestudenten beoordeeld worden op basis van wow- en plakfactor. Komt de film binnen en blijft die hangen…….

Bij de beoordeling ervan zaten gespannen studenten te kijken naar elkaars films. Zij mochten deze van elkaar mee beoordelen. Elke student werd met de eigen gemaakte film in de waarde gelaten. Mooi om te zien en om mee te mogen maken. Diverse films kenden een hoge wow- en plakfactor en waren met zorg gemaakt. Je zou niet verwachten dat de maker een 16 jarige puber zou zijn.

Mijn onderwijsmoment van 2015; Het zien van alle films van mijn studenten die daarvoor hun stinkende best gedaan hebben en daarbij tevens elkaar hielpen. Wat wil je als docent nog meer….


 

Willem van Dinther: dertig jaar MBO onderwijs bij het Summa-college. Houdt zicht bezig met innovatie op gebied van e-learning en digitale informatievoorziening in onderwijs.

Schilderij
‘Die burger kwam ff voordoen hoe zij moesten spelen met hun kinderen…’
RSS